Jumaat, Julai 31, 2009

Hate 1

~ Killer ~

Bulan kelihatan terang cerah pada malam itu. Bintang-bintang bertaburan dengan kilauan nya yang memikat hati. Dari atas langit, Bulan seolah-olah tersenyum senang menyambut ketibaan ratu nya. Angin pula mendinginkan seisi alam dan unggas malam bernyanyi merdu. Alam seolah-olah mahu berteriak melihat ketibaan seseorang yang baru dibenarkan keluar dari pengawal imegresen.

Malam itu Kuala Lumpur International Airport tidak lengang lagi dengan kehadiran para penumpang. Sesak jalan raya dengan kehadiran ahli-ahli bangsawan yang lengkap dengan pakaian seragam hitam yang dikhas kan menjemput seseorang. Dengan lenggok tubuhnya yang gebu tidak susah dicari oleh para bangsawan. Rambutnya hitam pekat seperti langit malam dan raut mukanya putih mulus. Wajahnya bersih dengan dandanan make-up namun langsung tidak mencacatkan mukanya bertambah lagi dengan natural yang dimiliki.

Gadis berdarah melayu-jepun itu berjalan tenang sambil menarik bagasinya. Para bangsawan tadi mula memberi laluan dan tunduk hormat kepada gadis tadi apabila lalu dihadapan mereka.
Gadis tadi hanya melihat dengan ekor mata. Tidak menunjukkan apa-apa reaksi melihat mereka semua. Secebis senyuman pun tidak dihadiahkan kepada mereka yang menunduk hormat.

Skrit atas lutut dengan baju merah jambunya yang tidak berlengan itu menjadi perhatian seorang lelaki bangsawan yang lingkungan 50an. Matanya tidak lepas memandang gadis itu yang berjalan dihadapanya tanpa muka beriak. Gadis itu tidak mempedulikan sesiapa termasuk lelaki tua itu.

"Lieana" Lelaki tua itu menyapa. Tersenyum lebar menampakkan giginya yang kuning-kuningan akibat terlalu banyak menghisap rokok. Lieana berhenti dihadapan lelaki tua tadi dengan muka biasa. Sekuntum senyuman pun tidak dihadiah kan kepada lelaki tua itu.

“Yes, Dato’ Aminuddin. Can I help you?” Sambil menghela nafas yang berat. Lieana tetap menyapa lelaki tua yang bernama Dato' tadi.

"How are you? Lama dah tak nampak cik Lieana. Nampak cantik sekarang." Pujian itu seperti mahu menggodanya namun Lieana hanya mendiamkan diri. Tiada niat untuk menjawab.

“Cik Lieana, kalau tidak keberatan, bolehlah menumpang kereta yang tidak berapa mewah saya ni.” Dato’ Aminuddin mempelawa dengan rasa rendah diri. Sambil itu senyuman menggoda kepada Lieana, anak kepada Master Juan-Nin, warga jepun.

Dengan muka selamba Lieana berlalu dari situ namun Dato’ Aminuddin cuba menghalang. Hanya satu senyuman yang menampakkan gigi kuningnya membuatkan Lieana mahu muntah namun disimpan dalam hati. Takut Dato; dihadapan nya memberitahu perbuatan nya di Malaysia. Silap haribulan, dia kena pulang semula ke Jepun. Mahu naya apa!

Lieana mula tidak rasa senang. Tampak sangat lelaki tua itu mahu menggodanya dengan senyuman yang dihadiahkan. Namun senyuman itu bukan senyuman menggoda dimatanya tetapi senyuman yang sungguh jelik yang dia pernah lihat! Bagasi diletak tepi disebelahnya. Tangannya pula disilang ke dada. Masih diam memandang lelaki tua itu. Memerhati segenap inci dari muka hingga ke kaki. Dengan baju warna hitan tetapi bersama kasut merah menyala. Tidak ke menjelikkan!

Para bangsawan yang berada disitu sudah tidak menunduk hormat tetapi memandang tindakbalas dari Lieana. Nampak sangat gadis itu tidak suka. Kalau sudah tangan yang disilang ke dada, perasaan tidak senang mula bertenggek di hati. Salah satu dari bangsawan tadi memberi isyarat tangan kepada Dato’ Aminuddin menyuruh nya pergi dari situ namun tidak dipeduli kan oleh lelaki tua tadi. Semakin galak tersenyum adalah.

Lieana merenung luar pintu masuk lapangan terbang KLIA. Tersidai kereta emas milik Dato’ Aminuddin dihadapan pintu. Menyemak sungguh! Lieana berkata dalam hati. Menggelikan warna kereta itu lebih-lebih lagi sengaja diletakkan warna perak ditepi kereta itu. Nak tunjuk banggalah! Tambah menyampah adalah!

“No, thanks Dato’. Better I take cab.” Senyuman kurang manis dilemparkan kepada Dato’ Aminuddin. Geli sebenarnya melihat kereta seperti itu. Nampak sangat lelaki tua itu mahu tunjuk bangga. Menyampah!

Senyuman yang tereukir tadi bertukar muram. Tak sangka Lieana menolak pelawaannya. Dato’ Aminuddin hanya melihat saja Lieana menyeret bagasi nya sambil tangannya melambai kearah dia. Lenggokan tubuh Lieana hilang sekelip mata sebaik saja teksi yang membawa Lieana meluncur laju meninggalkan lapangan terbang KLIA.

Para bangsawan tadi mulai beredar menuju ke kereta masing-masing. Nampak sekali anak gadis Master Juan-Nin sungguh berlagak dengan mereka! Mereka tidak boleh berbuat apa-apa. Seorang lelaki dengan pakaian pemandu menegur Dato’ Aminuddin. Sebelum itu sempat lagi matanya melilau mencari anak majikan tuannya.

“Maaf Dato’, mana cik Lieana?” Dato’ Aminuddin memandang bengis kearah pemandu tersebut. Kemungkinan itu adalah pemandu Lieana. Pemandu itu sudah menampakkan muka ketakutan melihat wajah bengis Dato’ Aminuddin. Tiba-tiba, idea jahat mulai timbul dipermukaan otaknya. Terus saja lelaki tua itu tersenyum kearah pemandu tadi. Dengan agenda tersendiri, lelaki tua itu mula menjadi baik. Dasar manusia bertopengkan syaitan!

********************

“Yes miss. Whera you want go?” Petah sekali pemandu teksi itu berbahasa English. Senyuman manis mula terukir dibibir pemandu teksi tersebut. Rambutnya sengaja di ramas-ramas. Mahu gadis itu menumpukan perhatian kepadanya. Namun matanya sempat lagi menjeling di belakang.

“Please return me to Kuala Lumpur, QueenSpark hotel.” Lieana berkata ramah. Namun tangannya ligat mencari sesuatu di tas tangannya. Posisi duduknya sengaja dibetulkan lebih-lebih lagi mata pemandu teksi itu tajam merenungnya. Nampak sangat miang! Handphone nya dikeluarkan dari tas tangan. Kemudian digengam erat-erat mengharapkan seseorang menelefonnya.

“What you name, miss?” Pemandu teksi tadi berkata sambil matanya tidak lepas memandang betis gadis itu yang sedikit terdedah. Sengaja mahu beramah mesra dengan pelanggan nya walhal fikiranya sudah mempunyai agenda lain. Agenda itu sedikit sebanyak mempengaruhi hatinya. Walaupun hatinya sedaya upaya menindakkan kerana mengangak perkara buruk akan berlaku.

“ Panggil saja Lieana.” Seraya itu senyuman manis dihadiahkan kepada pemandu teksi yang agak miang itu. Pemandu teksi itu agak terkejut dengan kepetahan gadis itu bertutur dalam loghat melayu. Namun senyuman nya bertambah manis. Semanis-manis madu namun pemikirannya kotor daripada sampah!

Dalam hati, Lieana sudah tersenyum sinis. Satu perasaan jahat mula menyelinap dalam hatinya kemudian menjadi sebuah pengakiran untuk menamatkan riwayat seseorang!Dan pada malam itu, bersaksi kan bulan dan bintang bersama seluruh isi alam akan melihat betapa kejamnya dia! Miskipun wajahnya seolah-olah baik namun tidak sebaik hatinya. Perlahan-lahan kegelapan mula menutupi ruangan hatinya.

*******************

Rick mengeliat kecil. Ditenung kamar besar yang menjadi tempat beradunya. Pada pagi yang indah ini sepatutnya menjadi kebahagian dia tapi sebaliknya. Sepatutnya dia bergembira pulang di negara tercinta ayahnya namun yang ada dalam kepala otaknya hanya dendam! Ya! Hanya dendam yang membalut otaknya sekaligus membeku isi hatinya. Kosong. Hanya kekosongan yang terisi dalam hatinya. Tiada sesiapa yang begitu percayai oleh Then Taiko kerana itulah ianya kosong!

Bilik sederhana besar yang dilengkapi dengan air-cond bersama perabot-perabot mewah langsung tidak menyedapkan pandangan Taiko itu! Hanya perasaan menyampah yang bertenggek dihati melihat semua kemewahan itu. Bukan kemewahan yang diminta! Bukan popular yang didambakan! Hanya seteguk kasih sayang cukup membuatkan dia menjadi orang yang paling bahagia di dunia ini!

Rick tersedar! Waktu sebegini sepatutnya sudah ada orng yang ambil alih tempatnya namun hanya ke cuaian kecil, semuanya sudah berantakan begini! Tidakkah itu keterlaluan! Sepatutnya seminggu lepas dia sudah melaksanakan rancangannya namun gara-gara Mick, anak buah yang langsung tidak berguna, sudah merosakkan nya! Dan sepatutnya awal-awal lagi dia tidak patut memberi tugasan besar itu kepada Mick! Dia memang bodoh! Sekarang ini, dia tidak dapat menyalahkan sesiapa kerana masalah itu punca dari diri dia juga! Masalah itu akan dia ketepikan. Yang ada dalam kepala otaknya hanya rancangan rahsia nya!

“Lieana.” Tanpa sedar, bibirnya mengorak senyuman sinis. Lieana pasti akan menggantikan tempat dia sebagai The Taiko! Dia yakin dengan kemampuan satu-satu rakan gadisnya. Masakan tidak, gadis bernama Lieana itulah yang membantunya ‘menghapuskan’ pengkianat papanya! Mana bisa dia membunuh seramai 1400 orang jahanam itu dalam masa seminggu! Teramat mustahil sekali! Dan kerana gadis itu dia bisa memecahkan rekod sebagai ketua ahli kongsi yang terbaik abad ini!

Sebenarnya, seluruh arena kongsi gelap tidak mengetahui rancangan gila nya! Termasuk sahabat karibnya, Zanc! Bukan tidak mempercayai tapi sebagai langkah berhati-hati sahaja! Kalaulah ahli jawatan kuasa kongsi gelap mengetahui rancangan gilanya, mereka semua pasti akan berebut untuk menjadi Taiko! Rick tahu, ada pelbagai masalah akan timbul sebaik saja kehilangannya diumum kan dan Lieana akan menggantikan nya! Namun itu dia akan settle kan!
Dan hari ini biarlah dia berehat sepuas-puas nya sebelum berangkat pergi. Dan juga tiada sesiapa pun yang akan merosakkan rancangan gilanya! Itu dia akan pastikan! Jika ada pun, dia akan menghapuskan secepat mungkin orang itu termasuk Zanc!!

‘Lieana, hope you can do it!’ Hatinya berbisik senang bersama berlalunya angin pagi yang mendayu-dayu pergi. Esok saja tiada sesiapa pun yang bisa mengesan dirinya dan di saat itu dia akan menghilangkan diri. Hanya Lieana saja yang akan menyelesaikan ‘misi’ mereka! Walaupun agak melulu, namun anak master Juan-Nin itu tidak boleh diperlekehkan! Dia akan membunuh sesiapa saja tanpa belas kasihan! Berlainan dia! Dia mempunyai perasaan simpati sebagai The Taiko! Pelik bukan?!
Dan pada itu, senyuman The Taiko paling manis dihiaskan dibibir nya. Matanya dipejam dengan senyuman yang langsung tidak lekang dibibir.

p/s: Mungkin pelik sikit. Saya ubah sikit jalan ceritanya kerana agak cepat dan membosankan. Hope you all enjoy!!

0 komen: